Procesul de forare piloti
Instalarea unui pilot / pilon forat de consolidare incepe cu forarea unei gauri verticale in sol, folosind un utilaj special de forat. Masina poate fi echipata cu instrumente de forare special concepute, galeti si gheare pentru a indeparta solul si rocile. Pilotii pot fi gauriti la o adâncime de pana la 60 de metri si un diametru de pana la 2,4 metri. Procesul de forare poate include introducerea unui cilindru de otel temporar sau manson in sol. Aceasta ramane la locul sau in portiunea superioara a gaurii pana cand se toarna efectiv pilotul.
Odata găurit solul, este construita o structura de armătura de otel si coborata in gaura, apoi este turnat beton. Partea superioara a pilotului forat poate fi acoperita cu un picior sau un debarcader langa nivelul solului pentru a sustine structura superioara.
Aplicabilitate piloti piloni forati
Atunci cand sunt utilizati pentru fundatii, pilotii forati sunt specificati pentru cladiri si alte structuri care impun sarcini de mii de tone. Ei sunt, de asemenea, deosebit de potriviti pentru conditii de sol instabile sau dificile. In plus, fata de sistemele clasice de fundatie, pilotii forati sunt folositi pentru a crea pereti subterani structurali pentru retinerea pamantului. Pilotii pot fi asezati aproape impreuna, cu 75 pana la 150 mm intre ei (numite pereti piloti alaturati) sau pot fi asezati astfel incat sa se suprapuna, pentru a crea un perete de pilot secant, care este adesea folosit pentru a controla migratia apelor subterane.
Provocari pentru constructia pilotilor forati
Ca orice alt sistem de fundatie profunda, pilotii forati prezinta provocari pentru antreprenor. Deoarece metoda de forare utilizata depinde de tipul de sol, antreprenorul trebuie sa efectueze o investigatie amanuntita a solului si sa raporteze. Inginerul de piloti forati se bazeaza pe raportul de sol si pe experienaa anterioara pentru a alege cea mai buna metoda de foraj care va reduce la minimum perturbarea solului din jur.
Cand solul este lipsit de coeziune, cum ar fi cu nisip, pietris si namol, sau gaura se extinde sub panza freatica, gaura trebuie sustinuta folosind custi de oțel sau noroi stabilizator, cum ar fi suspensia de bentonita. Aceasta solutie poate fi un proces foarte dezordonat si poate adauga o complexitate considerabila proiectului.
Avantajele Pilotilor Forati
Principalele avantaje ale pilotilor forati fata de picioarele conventionale sau alte tipuri de piloni includ:
- Pilotii / pilonii cu lungimi variabile pot fi extinsi prin soluri moi, comprimabile sau umflate in material de rulment adecvat.
- Pilotii / pilonii pot fi extinsi la adancimi sub patrunderea inghetului si variatia sezoniera umiditatii.
- Sapaturile mari si umplerea ulterioara sunt minimizate.
- Exista mai putine perturbari ale solului adiacent.
- Vibratia este relativ scazuta, reducand perturbarea pilotilor sau structurilor adiacente.
- Chesoanele de mare capacitate pot fi construite prin extinderea bazei arborelui pilotuluii de pana la trei ori diametrul arborelui, eliminand astfel necesitatea capacelor peste grupuri de piloți multipli.
- Pentru multe situatii de proiectare, pilotii / pilonii forati ofera capacitati mai mari cu o economie potential mai buna decat pilotii / pilonii clasici.